Este din ce în ce mai evident că trăim într-o
lume complexă și globalizată, cu noi tendințe globale, probleme și provocări. Dimensiunea globală este parte din viețile noastre de zi cu zi și creează provocări,
în special în rândul tinerilor, care găsesc
acest fenomen dificil de înțeles. Ei au multiple
surse de informație, dar uneori le este mai greu să înțeleagă, să își creeze propria viziune
despre lumea în care trăiesc, să își exprime sentimentele și să acționeze.
Sistemul școlar formal este un spațiu sigur și incluziv pentru elevi, oferind posibilități de învățare, reflecție și testare a noilor competențe necesare în societatea globală în care trăiesc.
În întreaga lume, inclusiv în Europa, societatea civilă și instituțiile de educație s-au unit pentru a aplica Educația pentru cetățenie globală în contexte formale. Consiliul Europei,
UNESCO, GENE (Global Education Network Europe) și alte organizații importante și rețele globale au ajutat la dezvoltarea Educației pentru cetățenie globală și au elaborat strategii și practici pentru dezvoltare durabilă în colaborare cu guvernele locale și
naționale.
Istoricul Educației
pentru cetățenie globală ne arată că aceasta cuprinde
multiple tipuri de educație: Educația pentru dezvoltare, pentru drepturile omului, pentru dezvoltare durabilă, pentru pace și prevenirea conflictelor, educația Interculturală și educație pentru cetățenie. Cu toate acestea, așa cum UNESCO subliniază în documentul ”Educația
pentru atingerea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă – Obiective de învățare’’ (2017), educația pentru cetățenie globală ,,trebuie să fie integrată în toată
curricula educației formale [...] nu trebuie, în primul rând,
să fie văzută ca o educație adițională sau ca un subiect de sine-stătător. Ea trebuie să devină
parte integrantă a procesului de predare și învățare a materiilor de bază.’’
Proiectul Walk the Global Walk este un proiect finanțat de Uniunea Europeană pe o perioadă de 3 ani și a fost inițiat de Oxfam Italia în colaborare cu încă alte 10 țări. Din partea României, partener în proiect este APDD - Agenda 21, organizație care a cooptat 12 licee din București (printre care și Școala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu) în care să fie implementat acest proiect. La nivelul fiecărui liceu există o echipă de 10-12 profesori, o echipă de 4 elevi ambasadori juniori, iar numărul de elevi minim formați este de 130. Anul trecut, liceul nostru a participat cu peste 800 de elevi la acest proiect, iar în perioada 1-4 iulie 1 profesor și un elev ambasador junior a participat la Workshopul din tabăra de vară organizat la Lisabona în Portugalia.
Prin intermediul proiectului Walk the Global Walk se urmărește dobândirea competențelor cheie pentru sustenabilitate de către elevi și profesori, pentru a îndeplini până în 2030 cele 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODDuri). Aceste competențe cheie sunt: Competența de gândire sistemică, Competența de anticipare, Competența normativă, Competența de acțiune strategică, Competența de învățare prin colaborare, Competența de gândire critică, Competența de conștientizare de sine și Competența de rezolvare integrată a problemelor.
Prin intermediul proiectului Walk the Global Walk se urmărește dobândirea competențelor cheie pentru sustenabilitate de către elevi și profesori, pentru a îndeplini până în 2030 cele 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODDuri). Aceste competențe cheie sunt: Competența de gândire sistemică, Competența de anticipare, Competența normativă, Competența de acțiune strategică, Competența de învățare prin colaborare, Competența de gândire critică, Competența de conștientizare de sine și Competența de rezolvare integrată a problemelor.
Când au fost concepute cele 17 ODD-uri, ONU a creat un
sondaj online, adresându-se direct cetățenilor și întrebându-i care sunt prioritățile lumii pentru perioada 2015-2030? Printre diferitele propuneri, luarea
de măsuri împotriva schimbărilor climatice, care au inspirat formularea ODD 13,
a fost prioritatea clasată cel mai jos.
De aceea, în al doilea an de derulare a proiectului se urmărește promovarea ODD 13-Acțiuni climatice.
Rolul
profesorilor este crucial în procesul de formare a unei lumi sustenabile.
În acest sens, prima activitate a proiectului a presupus Cursul de formare pentru profesori, care s-a desfășurat pe 11 și 12 octombrie 2019 și a presupus reunirea a 24 de profesori de la Școala Superioară Comercială Nicolae Kretzulescu și de la Colegiul Sportiv Emil Racoviță din București. Formator a fost doamna prof.dr. Gabriela Dîrloman.
Formarea a constat în următoarele activități:
După acest curs, în perioada noiembrie 2019 - martie 2020, profesorii formați vor desfășura la clase 4 lecții din manualul realizat pentru ODD 13 de către APDD - Agenda 21 și experți în educație și profesori formatori.
Prin intermediul proiectului, se formează atât la elevi cât și la profesori acea competență pe care oricare dintre noi trebuie să o dezvoltăm și anume reziliența la toate schimbările de mediu, sociale și economice care se produc astăzi cu o rapiditate fără precedent. Astfel, se va realiza ceea ce Declarația Educației pentru cetățenie globală afirma la Maastricht: ,,educația pentru cetățenie globală este educația care deschide ochii și mintea oamenilor către realitățile unei lumi globalizate și îi determină să creeze o lume a unei justiții superioare, a echității și a drepturilor omului pentru toți’’
Mai multe fotografii pot fi vizualizate la următorul link:
·
Cunoașterea
participanților / Așteptări
·
Obiective/
Agenda
·
Prezentarea
proiectului/ Planul de activități pentru anul II (2019-2020)
·
Prezentarea
Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, cu accent pe ODD13
·
Prezentare
manual/ structura unui plan de lecție
·
Explorarea
celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă
·
ODD 13 – Schimbări climatice – vreau să vă cunosc!
· Explorarea unui plan de lecție: la
alegerea formatorului dintre ”Dimensiunea umană”, ”Dimensiunea de mediu”,
”Dimensiunea economică”
· Activitate pe grupe de
lucru: Adaptarea lecției finale comune
”Vreau să acționați ca și cum casa noastră a luat foc” la curriculum-ul
național
· Prezentarea în plen a activităților adaptate
· Concluzii. Evaluarea cursului.
Prin intermediul proiectului, se formează atât la elevi cât și la profesori acea competență pe care oricare dintre noi trebuie să o dezvoltăm și anume reziliența la toate schimbările de mediu, sociale și economice care se produc astăzi cu o rapiditate fără precedent. Astfel, se va realiza ceea ce Declarația Educației pentru cetățenie globală afirma la Maastricht: ,,educația pentru cetățenie globală este educația care deschide ochii și mintea oamenilor către realitățile unei lumi globalizate și îi determină să creeze o lume a unei justiții superioare, a echității și a drepturilor omului pentru toți’’
Mai multe fotografii pot fi vizualizate la următorul link:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu